tiistai 25. marraskuuta 2008

Tiikerin ja Buickin erosta

Kukaan meistä ei ole mestari kaikessa, nyt tiedämme että Tiikeristä ei ole autonmyyjäksi. Buickin ja Tiikerin juuri päättynyt kumppanuus alkoi vuonna 1999. Yhteisen taipaleen aikana Buickin myynti Yhdysvalloissa laski 54%.

No, tuo oli epäreilua. Syyt huonoon menekkiin ovat tietenkin muualla, ensisijaisesti varmaan itse autoissa.

Yllätys oli monelle suuri kun Buick ja Tiikeri aikanaan toisensa löysivät. Buick jos joku on todellinen pappamerkki. Floridan kouluvuosina opin sanonnan ''sell the Buick''. Kun esimerkiksi bileissä joku häipyi oksentamaan, niin silloin oltiin Buickia myymässä. Vaikka sanonta tuli siitä miltä brändi venytettynä kuulosti (bjuiiik), niin se silti kuvasti nuorison mielikuvaa merkistä.

Pappamerkkinä Buick on ollut isoin automerkki PGA Tourilla. Se sponssaa kaksi kisaa, Buick Invitationalin Torrey Pinesin kentällä (Tiikerillä 6 voittoa) ja Buick Openin autokaupunki Detroitin lähistöllä (Tiikerillä kaksi voittoa). Ne eivät Buickin mukaan ainakaan tänä vuonna ole vaarassa, mutta Buick on toimittanut pelaajien courtesy autot valtaosaan kisoista ja tuon ohjelman jatkosta ei ole varmuutta.

Toinen General Motorsin merkki, Cadillac, vetäytyi hiljattain Mastersin sponssaamisesta.

Buick (tai siis GM) säästää vuodessa 7-8 miljoonaa taalaa dumpattuaan Tiikerin. Summa on mitätön suhteessa tällä hetkellä takkiin tuleviin miljardeihin. Vaikutelmat ovat tietysti tärkeitä, automerkkien täytyy karsia kuluja kaikin mahdollisin keinoin.

Tiikerillekin ero lienee hyvä asia. Jos ja kun tilanne vielä pahenee, hän tuskin haluaisi itseään yhdistettävän autovalmistajaan joka karsii tuhansia työpaikkoja. Myös osallistuminen muiden automerkkien sponssaamiin kisoihin on nyt helpompaa.

Ja nyt hän voi ajaa millä autolla haluaa. Löytyykö veikkauksia?

Lopuksi, nyt olisi siis hyvä logopaikka Tiikerin bägissa vapaana. Olisikohan hinnassa neuvotteluvaraa?

Ei kommentteja :